Friday, October 29, 2010

Jangan skip MAB kalau nak merancang

Antara soalan lazim tentang MAB sebagai family planning / perancang keluarga.

"Kenapa perlu makan MAB sepanjang 21 hari tu? Kalau makan sebelum atau masa nak bersama jer tak boleh ke? Malas la nak makan hari2"


Ni jawapannya :

Ni dari pemahaman saya kenapa takleh skip mkn MAB ni selama 21 hari. Setiap dari kita , kitaran haid tak sama atau lebih kurang.. so penting kena tau kitaran period setiap bulan..

Utk pengetahuan, waktu yg paling subur mengikut pembacaan saya ialah 14 hari dari hari pertama next period, bukan dari period yg sebelumnya tau..

Cth : kalau 28 hari kitaran haid kita (dari 1st period ke next period = 28hari) maknanya hari yg plg subur ialah hari ke-14 (28-14 kalau kitaran 32, jd waktu subur adalah 32-14= hari ke-18) jadi susahkan nk tentukn bila waktu suburnya sbb nk kena tgu next period kekadang 31 kekadang 29 hari.

Jadi apa yg boleh buat ialah kita agak2 dlm range waktu seminggu tu je..

Dan perlu paham juga yg kita akan keluarkan telur utk disenyawakan pd waktu subur ini dan ia akan hidup selama 1 - 2 hari, manakala sperma pulak akan hidup sehingga 5 hari...jadi kita tak dpt nk pastikan bile sebenarnya telur itu akn betul2 disenyawakan..

Sebab itu ler kena mkn berterusan setiap hari pd waktu yg sama.. disebabkn juga satu biji MAB tahan dlm bdn utk tempoh 24jam, jadi bila time bersama je mkn dan esoknye tak mkn, besar kemungkinan katalah telur kita keluar pd hari esoknya... benih sperma masih ada lagi yg masih hidup.. maka akan berlaku la persenyawaan..

Sebaliknye kalau berterusan MAB diambil.. suhu panas dr MAB insyaallah akan menjamin ketidakselesaan pd proses persenyawaan ini berlaku walaupun selepas seminggu dari waktu subur tu.

Dia tak sama dgn pil2 yg mmg ada kena mkn setiap kali waktu bersama tu..maybe pil tu dibuat khusus utk terus menyekat telur kite dr keluar atau mematikan hormon kita disebabkan ianya ada bahan kimia. Manakala MAB kita dibuat dari herba2 semulajadi tiada campuran kimia, dlm masa yg sama ianya menyuburkan rahim dan hormon kita... jadi kalau tak mkn or skip seminggu peluang nk hamil mmg tinggi. ni berdasarkan penglaman customer2 saya yg terskip mkn selalunya sampai seminggu mmg akan lekat.. tapi kalu takat 2 hari tu lps tu mkn balik insyaallah selamat lagi..


Mmg kena faham konsep ni betul2, esp dealer2.. sbb tu jugak la MAB tak dijual kat mana2 toko jamu ke kedai ke.. sbb kalu org tak paham konsep ni.. mmg akan lintang pukang le period dia ataupun dari asalnya planning tp tup2 mengandung pulak.. dah MAB yg jd mangsa..kiranya nk mkn MAB kena ada perunding (dealer yg berilmu dan bertanggungjawab).

Kredit utk Fasida WMC